“TRANSFORMACIONS
ACTUALS DE LA POLÍTICA”
Laura
Llevadot i Yanko Moyano
(Ateneu
Barcelonès, 25 d’abril de 2015)
La sessió
d’abril del cicle sobre “Ètica en el món contemporani” ha estat una doble
presentació a càrrec de Laura Llevadot (professora de filosofia de la UB) i
Yanko Moyano (investigador Open-Phi, UB) sobre l’actualitat de la política.
Va començar el
professor Yanko Moyano, parlant de
la crisi de representació de la política
contemporània. Per abordar un tema tan extens, va recordar que en parlar de
representació es parla tant de què
consideren els ciutadans que és la política com del que hauria de ser. Aquesta
dualitat pot servir per explicar la desafecció vers la política per part dels
ciutadans; desafecció que al seu parer no es pot resoldre apel·lant a models
tradicionals propis de la il·lustració i dels partits d’avantguarda, ni als
clàssics (com Plató o Aristòtil), perquè la política contemporània es
desenvolupa en un altre marc diferent allunyat dels essencialismes. Per
desenvolupar el seu punt de vista, el professor Moyano va fer referència al
llibre d’Emilio Laclau, La razón
populista (Buenos Aires, FCE, 2005), en què la política es presenta com una
acció, una performance discursiva,
més que com a ideologia. Fer discursos és fer política, de maner que no hi pot
haver discurs fals ja que el subjecte polític es defineix pel discurs (i no a
l'inrevés). El subjecte polític és, així, un referent buit que es pot
determinar per un nou sistema de significació, un nou llenguatge que
redefineixi les relacions entre el present i la totalitat; per exemple, la nova
paraula “casta” recol·loca els actors polítics en un nou escenari.
La professora Laura Llevadot, per la seva banda, va
situar la crisi de la política moderna dins de les contradiccions que es
presenten entre l’Estat de Dret i l’Estat-Nació. En efecte, quan han entrat en
crisi les institucions tradicionals de l’Estat vinculades a la democràcia
representativa (els parlaments, els partits polítics…); la impugnació d’aquesta
democràcia representativa es fa en nom de la Nació, amb una retòrica sobre la
pàtria i la identitat. Així, moviments com Syriza o Podemos aixequen la seva
bandera contra l’imperialisme capitalista, la Unió Europea, en nom de la Nació
que volen defensar.
Aquesta és la
situació pròpia del pensament polític
postfundacional , que és reivindicat per forces i moviments que pretenen
situar-se en un moment previ a les institucions democràtiques representatives,
a les quals acusen d’excloure aquelles reivindicacions que no troben lloc en el
joc institucional. La demanda de més democràcia (Laclau, Rancière…) desborda
l’Estat de Dret i construeix una identitat que dóna lloc a un nou subjecte
polític. La professora Llevadot va recomanar aquí el llibre de Judith Butler i
Gayatri C. Spivak, ¿Quién le canta al
Estado Nación? (Paidós, 2007), en què es mostren les contradiccions que
l’Estat no pot acceptar per tal de poder-se mantenir; com les referides a la
llibertat i la igualtat que van més enllà de les articulacions vigents.
La Nació que s’aixeca
contra un Estat, entès com conjunt d’institucions que no són prou
representatives, acaba exigint, així, la construcció d’un nou Estat, el qual en
excloure la heterogeneïtat genera una identitat. I tot Estat inevitablement
genera espais de desprotecció fora dels seus límits (els estrangers).
Ricard Gómez i
Ventura
Abril 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada