30-11-2013 (11h)
"Xoc de poders culturals i religiosos. Homenatge a Huntington”
José Luiz Borges Horta (UFMG, Brasil)
Joan Morro (UB)
Antoni Saragossa (GIRCHE).
Presentació GONÇAL MAYOS
“XOC
DE PODERS CULTURALS I RELIGIOSOS. HOMENATGE A HUNTINGTON”
(Ateneu
Barcelonès, 30 de novembre de 2013)
El cicle
“Poder(s) en la societat contemporània” organitzat pel Liceu Joan Maragall amb
col·laboració de l’Ateneu Barcelonès ha commemorat el vintè aniversari de la
publicació de l’influent article de Samuel Huntington «Clash of Civilizations?»
(Foreing Affaris, 1993; traducció
castellana: ¿Choque de civilizaciones?,
Madrid, Tecnos, 2002) que tres anys més tard, amb una considerable ampliació i
la pèrdua del signe d’interrogació, donaria lloc al llibre The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (1996,
traducció catalana: El xoc de
civilitzacions i el nou ordre mundial, Barcelona, Proa, 2006). Hi han
participat el doctor José Luiz Borges Horta, professor la Universitat Federal
de Minas Gerais (Brasil) i els professors Joan Morro (U.B.) i Antoni Saragossa
(investigador de GIRCHE), amb la moderació del president del Liceu Maragall,
Gonçal Mayos (U.B.).
En primer
lloc, Antoni Saragossa va presentar
la trajectòria de Samuel Huntington (1927-2008), un conservador realista i
provocador que va presentar una imatge agonal, àdhuc hobbesiana, del món
posterior al final de la guerra freda. Huntington, professor a Harvard i
assessor de diferents governs nord-americans (en especial amb el president de
J. Carter) és un intel·lectual expert
(segons la tipologia de N. Bobbio) que va donar cobertura teòrica a
l’anticomunisme. Davant del triomfalisme amb què Francis Fukuyama en l’article
i posterior llibre de Francis Fukuyama La
fi de la història i el darrer home (1989) dibuixava un món amb una única
superpotència vencedora, Huntington apostà
per un marc multipolar en què les civilitzacions que transcedeixen el
marc de l’Estat esdevenien els nous protagonistes de la història. Això
implicava, consegüentment, una interpretació multiculturalista de les relacions
internacionals en què les identitats i, molt especialment, la identitat
religiosa definia els contorns de cada civilització en pugna. Malgrat compartir
alguna característica amb els neoconservadors, com col·locar la religió en el
centre del debat, Huntingon no pot ser inclòs en aquest grup perquè no aposta
pel unipolarisme ni pel llenguatge teològic que ells van emprar (com
l’expressió aleshores tan repetida: l’eix
del mal).
A
continuació, Joan Morro va fer una
presentació crítica de Huntington, un autor que, al seu parer, no agrada
plenament a ningú perquè tothom li troba algun retret; però que tanmateix ha
condicionat el disurs ideològic posterior a la caiguda del mur. Huntington
hauria construït, així, la lingua franca
de la política global. Malgrat criticar les seves tesis, el seu vocabulari
s’utilitza en amplis sectors. En aquesta línia, s’ha anat repetint l’expressió onades i contraonades democràtiques, que
s’ha utilitzat per descriure les primaveres àrabs tutelades pels Estats Units,
o la reiteració de la tesi que ja s’han acabat les ideologies. D’aquesta
manera, Huntington va servir per dibuixar el full de ruta que ha seguit la
política nord-americana des dels anys 90 en què els Estats Units han aparegut
com l’única superpotència solitària davant de la poca credibilitat de la Unió
Europea o de Rússia (recordem les guerres dels Balcans o les intervencions a
les crisis i genocidis d’Àfrica).
El doctor J. L. Borges Horta va aportar una
imatge de Huntington com l’intel·lectual nord-americà demòcrata que es mostra
reticent davant del triomfalisme posterior a la caiguda de la Unió Soviètica i
adverteix que antics conflictes reapareixen en l’ordre mundial multilateral, en
el qual els valors en disputa, lligats a les grans tradicions religioses,
serveixen per justificar els conflictes. Noves guerres amb caràcter religiós i
cultural apareixen en un món que havia confós la modernització amb
l’occidentalització; d’aquí que l’enfrontament contra Occident adopti la forma
de guerra de religió, el que G. Keppel va denominar encertadament La revanche de Dieu (1991).
Encara que Huntington empri la
religió com a element diferencial a l’hora de definir les civilitzacions, no
podem oblidar que, per exemple, el Cristianisme i l’Islam no constitueixen
blocs homogenis; a més, Huntington separa l’Amèrica Llatina (de religió
predominantment cristiana) del bloc occidental.
La
darrera obra important de Huntington, Who
Are We: The Challenges to America’s National Identity (2004), planteja el
problema de conjugar els diferents plantejament que Huntington va defensar al
llarg de la seva carrera. En aquest autor hi ha clarament dos discursos
paral·lels o antinòmics (segons com s’interpretin). A Who Are We es desplega un discurs dirigit als ciutadans dels Estats
Units preocupats per l’expansió de la cultura hispana; mentre que en El xoc de civilitzacions el discurs
dirigit a l’exterior accepta la diversitat cultural. De totes maneres, el
primer discurs recull elements del segon quan Huntington admet que el problema
no és la raça, sinó la cultura, la llengua pròpia i la religió de la minoria
hispana en expansió.
Durant el
debat final, els participants a partir de preguntes del moderador i del públic
van debatre sobre la personalitat política de Huntington, les possibles
incongruències en la seva obra, la definició poc clara del que és una
civilització i del perill de fanatisme que pot implicar un comunitarisme
d’arrel religiosa i cultural. Una última qüestió va quedar oberta: a partir de
les tesis de Huntington, què és Europa?
Text i imatges
Ricard Gómez i Ventura
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada